מהו תחום העיסוק שמסב הכי הרבה אושר? מי מאושר יותר, בעלי עסקים או שכירים? וכמה 'שכר' באמת משפיע על האושר בעבודה?
רגע לפני שנצלול לתוצאות המרתקות של הסקר אני רוצה לפתוח במילות תודה. תודה ל444 משתתפי הסקר שאיפשרו לתמונת המצב העשירה הזו להרקם, ולתת לנו מבט מרתק ואותנטי על האושר, האתגרים והפתרונות בשוק העבודה של 2016 בישראל. תודה על שחלקתם עימנו מעולמכם, צר לי על שלא יכולתי להכניס את כל המילים העוצמתיות שלכם לכאן. נהנתי לקרוא כל מילה ומילה.

מברכת את כולנו בשפע של שמחה, שגשוג ואושר בעבודה!
יוזמת ויוצרת הסקר, ליטל כסיף שניידר


קצת עלי -
אני מאמנת עסקית המתמחה ביצירת שינוי כיוון מקצועי, פיתוח קריירה וניהול אתגרים בעבודה, ובליווי עסקי לבעלי עסקים. החזון שלי הוא שכולנו נהיה מאושרים יותר בעבודה, פשוט כי מגיע לנו!
יש לכם אתגר בעבודה? אני כאן בשבילכם. טל: 054-7622797 מייל: lital@litalkasif.co.il


 

תוכן עניינים

(ניתן לדלג לפרק המבוקש בלחיצה על שמו)

אודות משתתפי הסקר
כמה אנחנו מאושרים בעבודה?
מה הם גורמי האושר והתסכול?
איזון בין עבודה לחייים פרטיים
כיצד מגדילים את האושר בעבודה?
נמצאים בין עבודות
מילות סיכום

 

אודות משתתפי הסקר

מגדר: בסקר השתתפו 444 גברים ונשים, מתוכם 90% נשים וכ- 10% גברים.
גילאים: טווח גילאי המשתתפים נע בין 18 ל- 65, ועמד בממוצע על 37. 37 הוא גם חציון גילאי המשתתפים.

participants1participants2

 

מודל ההעסקה: כ-84% ממשתפי הסקר שכירים, כ- 15% בעלי עסק, כ- 6% פרילנסרים. 6.5% ממשתפי הסקר לא עבדו בעת קיום הסקר (והתיחסו בסקר לעבודתם המשמעותית האחרונה).
מגורים: 71.8% מתגוררים בערים, 10.5% במושבים, 8.4% בישובים קהילתיים, ו- 6% בקיבוצים.
תעשייה: משתתפי הסקר מגיעים ממגוון רחב ועשיר של תעשיות שחולקו ל- 30 קטגוריות. הפלח הגדול ביותר מבין התעשיות הינו הייטק (16.4%), אחריו חינוך (11.7%), אקדמיה (5.3%) בנקאות (4%) והמגזר הציבורי לא כולל חינוך וביטחון (3.4%).
** תוצאות הסקר מתיחסות אך ורק למידע שמסרו משתתפי הסקר ואינן מהוות מדגם מיצג של כלל השוק בישראל.

תעשייה

 participants3

 

כמה אנחנו מאושרים בעבודה?

עבודה היא חלק עצום בחיים של כמעט כולנו. אנו משקיעים בה את מיטב שנותינו ומירצנו. מגיע לנו שיהיה לנו טוב בעבודה! ולא רק בהיבט הכספי. אז האם זה אפשרי להיות מאושרים בעבודה? לכמה מאיתנו זה באמת מצליח? איך מגיעים לשם? אני מאמינה שגם אתם, כמוני, תמצאו את תוצאות הסקר מפתיעות ביותר.
**הפרקים הבאים מתייחסים רק לתשובותיהם של משתתפי הסקר שהחזיקו בעבודה בעת מילוי הסקר.

 

שאלה 1: "כמה את/ה מאושר/ת כיום בעבודה?"

לשאלה זו קרוב ל- 60% מהמשתתפים ענו שהם מאושרים למדי בעבודתם! (דירגו  4 או 5, בסקאלה של 1-5). זו הפתעה נהדרת בעיני. ההגדרה ל"אושר" שהצעתי בסקר היתה: "לקום לעבודה עם חיוך, לשמוח שזו העבודה שלי, לחוש סיפוק מהעשיה שלי בעבודה."

happiness


מילה ממני -
כמובן שכולנו רוצים להיות מאושרים בעבודה. מי לא? ויתכן שיש פער כואב בין הרצון הזה למציאות. אני מעודדת אתכם לא לוותר על עצמכם. להיות אקטיבים ולמצוא את הדרך להיות מאושרים יותר. בעבודה ובכלל. זה אפשרי! בהמשך הסקר תמצאו טיפים שלי ושל הנסקרים לצעידה לשם.


 

באילו תחומים נמצאים האנשים המאושרים ביותר?

אקדים ואומר שאושר הוא דבר אישי. מה שמסבר לאחד סבל יכול להסב לאחר אושר ולהפך. כל אחד מאיתנו יחיד ומיוחד, ולכן מה שעלה בסקר לאו דווקא ישקף את המקום בו האושר פוגש/עשוי לפגוש אתכם… אבל הוא בהחלט יכול לתת לכם השראה ולפתוח את הראש במסע המקצועי האישי שלכם.
תחום העיסוק בו רמת האושר נרשמה כגבוהה ביותר (הכי הרבה ציוני 5, במדרג של 1 עד 5) בקרב שכירים הוא תחום החינוך (בעיקר מורות וגננות), ואחריו בפער ניכר תחום ההייטק. בקרב בעלי העסקים רמת האושר 5 נרשמה במגוון רחב של עיסוקים, בינהם בלטו תחומי היצירה וההתפתחות האישית (יצירה: אדריכלות, עיצוב מסוגים שונים, צורפות ועוד. התפתחות האישית: טיפול גוף נפש, אימון, פיתוח קול, הדרכת פילאטיס/כושר ועוד.)

בהשוואת מידת האושר בין שכירים לבעלי עסקים ופרילנסרים, כ-15% מהשכירים הגדירו את עצמם "מאושרים מאוד בעבודה" (דרוג 5), לעומת כ-48% מבעלי העסקים וכ-36% מהפרילנסרים. בין משתתפי הסקר בעלי העסקים הינם בעלי רמת אושר בעבודה גבוהה משמעותית מהשכירים.

לא נמצאו תחומי עיסוק או תעשיות ספציפיות בהן בלטה רמת אושר נמוכה מאוד (1,2).

 

מה הם גורמי האושר והתסכול?

שאלה 2: "מה טוב לך בעבודה? מה מסב לך הנאה וסיפוק?"

מרתק ללמוד מה מסב למשתתפי הסקר אושר בעבודתם! האם אלו המפתחות לאושר מקצועי?
לפניכם גורמי האושר השכיחים ביותר בקרב המשתתפים הגדירו את עצמם "מאושרים מאוד בעבודה"(5):

 

   שכירים       בעלי עסקים ופרילנסרים
  האנשים בסביבת העבודה √  הגשמה ושליחות
  אתגרים   גמישות וניהול עצמי של הלו"ז
  חווית "הצלחה"   הערכה והודיה מהלקוחות
√  היכולת לעזור לאחרים √  יצירה וביטוי עצמי
  חופש מחשבתי ואוטונומיה
√  העשייה עצמה: ענין בתפקיד

 

שאלה 3: "מה התסכולים המרכזיים שלך בעבודה?"

יש לא מעט דברים מתסכלים בעבודה. בדרך כלל המסגרת וההנהלה מכתיבים חלק גדול מהנעשה, יש הרבה מאוד "צריך" והרבה פחות "רוצה ובוחר/ת". להלן התסכולים המרכזיים שחזרו על עצמם בקרב משתתפי הסקר:

     שכירים      בעלי עסקים ופרילנסרים
×   חוסר הערכה והיחסים עם המנהלים ×   שיווק ומכירות
×   עומס יתר ושעות עבודה רבות ×   הכנסה / חוסר ודאות בהכנסה
×   ממשקים ותהליכים מבולגנים בארגון ×   בדידות, "להיות הכח המניע" לבד
×   שכר ×   ניהול זמן
×   חוסר ענין / אי מיצוי עצמי ×   להיות גם איש מקצוע וגם איש עסקים,
ריבוי כובעים שחלקם מאתגר/משעמם
×   העדר קידום

 

מפתיע לראות שאתגר "לקיחת חופשות" לא צויין כמעט בכלל בין התסכולים של בעלי העסקים. זהו קושי שחווים בעלי עסקים רבים, במיוחד כאלו שהעסק נשען עליהן כמרכז העסק. האם זה בשל תחושות ה"שליחות" שצויינה ולקיחת האחריות כ"בעלים של הדבר הזה"?

 

כיצד שכר משפיע על האושר בעבודה?

אחד הדברים המרתקים שעלו בסקר הוא היחס בין שכר לאושר. האנשים המאושרים ביותר והמתוסכלים ביותר בעבודתם מיעטו לציין "שכר" כגורם משפיע על האושר. השיח בנושא שכר כגורם לאושר או תסכול בעבודה עלה כמעט רק מאנשים שדירגו את רמת האושר שלהם בין 3-4 (בסקאלה 1-5). המסקנה המתבקשת (והלא מפתיעה בעיני) היא שכסף הוא לא הגורם המרכזי באושר שלנו. הוא אמצעי חשוב והכרחי אך בהחלט לא "ה"דבר שעושה אותנו מאושרים.

 


רוצים להגדיל את האושר בעבודה?
קבלו ממני, אחת לחודש, טיפ או כלי חדש לצמיחה בקריירה או בעסק. הנושאים מגוונים: ניהול זמן, ניהול אנרגיה, פוליטיקה ארגונית, רתימה של אחרים למטרותיך, התפתחות אישית ועוד.
להרשמה לטיפים לשכירים לחצו כאן! |   להרשמה לטיפים לבעלי עסק לחצו כאן!
 ** ואם תתחרטו? ניתן לבטל את ההרשמה בלחיצה פשוטה על קישור בתחתית כל מייל


 

שאלה 4: "עד כמה את/ה מרוצה מהשכר שלך?"

מידת שביעות הרצון מהשכר התפזרה היטב בין תסכול גדול לשביעות רצון גדולה. אך בשורה התחתונה, יותר אנשים מרוצים משכרם מאשר להפך. בשורה מעודדת למדי.

salary

מי מרוצה יותר מהשכר, שכירים או בעלי עסקים?

מידת שביעות רצון שכירים בעלי עסק פרילנסרים
 (מתוסכל/ת מאוד) 1 11.11% 3.13% 7.14%
2 17.28% 10.94% 28.57%
3 29.94% 29.69% 21.43%
4 32.10% 39.06% 25.00%
 (מרוצה מאוד) 5 9.57% 17.19% 17.86%

הטבלה מציגה באחוזים את מידת שביעת הרצון של כל מגזר בנפרד (למשל, סך כל עמודת השכירים = 100%). הפערים אינם גדולים, אולם ניתן לראות שהפלח המרוצה ביותר מהשכר בין משתתפי הסקר הוא בעלי העסקים, הפלח המבוזר ביותר במידת שביעות הרצון הוא הפרילנסרים, והפלח שענה הכי הרבה "1" (מתוסכל מאוד) הוא השכירים.

 

איזון בין עבודה לחיים פרטיים

שאלה 5: "מהי מידת האיזון בחייך בין עבודה לחיים פרטיים?"

מידת האיזון בין בית לעבודה התחלקה באופן מרשים לגרף סימטרי, כאשר 49% ממשתפי הסקר העידו שחלוקת האנרגיה והזמן בחייהם היא באופן שווה בין שני עולמות אלו.

time_energy

 

שאלה 6: "עד כמה מטריד אותך חוסר איזון בין עבודה לחיים פרטיים?"

חוסר איזון בין עבודה לחיים פרטיים הוא נושא שמטריד את רוב משתתפי הסקר. יחד עם זאת מענין שלא מצאתי קשר ישיר בין מידת האושר בעבודה למספר שעות העבודה של המשתתפים.

no_balance

 

כיצד מגדילים את האושר בעבודה?

שאלה 7: "מה את/ה עושה כיום להגדלת שביעות הרצון שלך מהעבודה?"
לפניכם מדגם מאוסף התשובות האותנטיות ובעיני מעוררות השראה (!) שענו משתתפי הסקר לשאלה זו.

tags


מתנה ממני!
כזו שיש בה הזדמנות אמיתית לעשות אתכם מאושרים יותר בעבודה. 3 סרטוני עומק, ובהם כלים לעבודה עצמית לשדרוג היומיום בעבודה, ובדיקה – איך יודעים שעבודה היא "בול אני"? לקבלת המתנה לחצו כאן!


 

שאלה 8: "האם את/ה יודע/ת מהי קריירת החלומות שלך?"

אני מאמינה גדולה בהגשמת חלומות, ואם לא עכשיו – אימתי?
והצעד הראשון והחשוב ביותר בהגשמת קריירת החלומות הוא… להעיז לחלום!
כמחצית מהמשתתפים יודעים מהי קריירת החלומות שלהם, נתון משמח בהחלט בעיני.

career

 

שאלה 9: "מה עוצר אותך מללכת אחרי החלום?"

מרגש ללמוד שחלק משמעותי מאלו שיודעים מהו החלום שלהם, אכן בחרו ללכת עליו! זה בולט בעיקר בקרב בעלי העסקים, שרובם העידו שהם למעשה נמצאים "בדרך למימושו" או "כבר חיים אותו!"

מה עוצר את האחרים?
בין אלו שיודעים מהי קריירת החלומות שלהם, אבל עד כה לא "הלכו על זה" בלטו שני מעצורים עיקריים:
חוסר אמונה שזה יצליח, וכסף. עוד מעצורים שצויינו לא מעט היו גיל, מיעוט משרות בתחום, והפחד להיות עצמאי.

אז מה אני רוצה?
50% מהנשאלים לא יודעים מהו החלום המקצועי שלהם. אין ספק שכשאין חלום לחתור אליו, קשה מאוד להחליט "לעצור את הרכבת" ולבחור לרדוף אחרי הלא נודע. הם ציינו שבנוסף לאי הידיעה מה הם רוצים, עוצרים בעדם בעיקר פחדים וכסף. ואני אומרת – לגלות את החלום שלנו שזה מסע מרגש וחשוב אל עצמנו, אל תוותרו עליו!


רוצים לגלות מה החלום המקצועי שלכם?
החלק הכי חשוב בשינוי מקצועי הוא בחירת הכיוון הנכון. זה שמתאים בדיוק למי שאתם, בו תגשימו את עצמכם ותוכלו לקום אליו בבוקר עם חיוך גדול.
הצטרפו אלי לתהליך "מה אני רוצה לעשות כשאהיה גדול?" ותמצאו מה השינוי המקצועי שירגיש בדיוק אתם!
לפרטים נוספים על המחזור הקרוב – לחצו כאן


 

נמצאים בין עבודות

בסקר השתתפו 26 איש שנמצאו בין עבודות. אין לי ממצאים מיוחדים לספר אודותם. מעבר בין עבודות הוא בעיני הזדמנות של ממש. לדייק, לשדרג, לעשות קפיצה לשלב הבא ב"דרך המקצועית" שנכונה לנו. התפעלתי מאומץ הלב של כל אלו שבחרו לעזוב עבודה כדי למצוא משהו בו יהיו מאושרים יותר, ואני מאחלת הצלחה מעומק ליבי במציאת העבודה הבאה הנכונה ביותר לשלב זה של הדרך, לכל המחפשים.

 

 

מילות סיכום

התרגשתי מאוד לערוך את הסקר הזה ואני נרגשת לא פחות להגיש אותו כאן לפניכם. הרגשתי שניתן לי זהב בידיים, ואני מעריכה את האמון שנתנו בי משתתפי הסקר ששיתפו באותנטיות ופתיחות ממעמקי הקישקע.

אחת ממטרותי המרכזיות בסקר היתה לעורר את הנושא לשיח פעיל ולעודד אתכם לפעול למען הגדלת האושר שלכם בעבודה. בשבילי זו שליחות, ואני מאמינה שעצם העצירה והמחשבה על הדברים כבר מתחילה ליצר תנועה בפנים או בחוץ.

ההמלצה החמה ביותר שלי אליכם היא: היו נאמנים לעצמכם! אל תוותרו על סלילת הדרך לאושר שלכם בעבודה! זה אחד החלקים הגדולים ביותר בחיינו, חשוב שהוא יהיה טוב. כמאמנת עסקית שרואה מידי יום אנשים מתמודדים עם אתגרים בעבודה – נופלים וקמים, צומחים ומגשימים את עצמם, אני יכולה לומר בפה מלא שזה כל כך שווה את זה. וכמי שבשתי עיניה קראה מילה במילה של משתתפי הסקר הזה, אני נרגשת לומר שיש הרבה אנשים שעובדים על זה ומצליח להם. וגם לכם זה יצליח, yes you can!

כל אתגר הוא למעשה הזדמנות. הפכו את האתגרים שלכם להזדמנות להיות מאושרים יותר!

כאן בשבילכם בכל אתגר שפוגש אתכם בעבודה, פנימי או חיצוני.
ליטל.    טל: 054-7622797  מייל: lital@litalkasif.co.il

 

**אנקדוטה משעשעת: השם הכי נפוץ בין ממלאי הסקר היה מיכל. ומיד אחריו יעל. נשמע בדיוק כמו הדור שלי. וכדי לסגור את הפינה גם גיל המשתתפים הממוצע היה בדיוק כגילי.